12 décembre 2018

In 2019 zal de Abarth 124 rally een hoofdrol blijven spelen in de internationale autosport door mee te dingen in het Europese Rallykampioenschap (ERC).

  • De Abarth Rally Cup 2019, waarvoor nieuwe regels gelden, zal zes races tellen, gekozen uit de ERC-wedstrijden.
  • Met meer dan 40 overwinningen in zijn klasse bracht de Abarth 124 rally in 2018 het opwindende spektakel van achterwielaandrijving terug naar deze spannende specialiteit en werd hij de te kloppen auto in de R-GT-klasse.
  • Na een bijzonder succesvol seizoen met als hoogtepunt de overwinning in de FIA R-GT Cup, het Europese rallykampioenschap en 11 nationale kampioenschappen, wil de Abarth 124 rally in 2019 opnieuw schitteren en zijn titels verdedigen. Op internationaal vlak zal de nadruk vooral liggen op het ERC, waarin het merkkampioenschap Abarth Rally Cup 2019 zal worden gereden.

    Dit merkkampioenschap zal uit zes races bestaan die meetellen voor de continentale titel. Vier hiervan zullen op asfalt en twee zullen op gravel worden gereden. De zes races, gekozen uit de kalender van het FIA-ERC*, zijn:

    • Rally Islas Canarias (Spanje), 2-4 mei, asfalt;
    • Rally Liepāja (Letland), 24-26 mei, gravel;
    • Rally Poland (Polen), 28-30 juni, gravel;
    • Rally di Roma Capitale (Italië), 19-21 juli, asfalt;
    • Barum Czech Rally Zlín (Tsjechië), 16-18 augustus, asfalt;
    • Rally Hungary (Hongarije), 1-3 november, asfalt.

    Beide soorten ondergrond - gravel en asfalt - passen perfect bij de eigenschappen van de Scorpion-roadster die competitief en betrouwbaar is op elk terrein, zoals dit jaar is gebleken. Het was immers op bochtige wegen met een slechte of problematische grip dat de uitstekende wegligging, tractie en balans van de Abarth 124 hun nut bewezen. Vaak was hij sneller dan de krachtigere en - in theorie - performantere auto's met vierwielaandrijving. Bijvoorbeeld tijdens de legendarische Rally van Montecarlo, toen Andrea Nucita en Marco Vozzo een ongelooflijke vierde tijd in het algemeen klassement neerzetten - veel sneller dan de officiële WRC Plus-auto's - tijdens de zwaarste speciale testetappe van het evenement, op spekgladde wegen met veel ijs en sneeuw.

    De opgedane ervaring zette de ingenieurs van Abarth ertoe aan om hun ontwerp verder te ontwikkelen en het volle potentieel ervan te benutten. Vandaag is de 124 rally klaar om mee te dingen naar de top van om het even welke race op om het even welke ondergrond. De Abarth 124 rally is nu te koop voor € 110.000, inclusief het inschrijvingsgeld voor het ERC-kampioenschap.

    "In amper twee seizoenen heeft de Abarth 124 rally zich opgeworpen als de te kloppen auto in de R-GT-klasse, tot groot genoegen van de toeschouwers en met overwinningen op elk terrein. Rally's zoals die van Montecarlo en de Tour de Corse leverden heel wat op: tijdens de loodzware speciale etappe in het Prinsdom zette de 124 Abarth de 4 vierde tijd neer in het algemeen klassement, wat hem even snel maakte als de WRC's. En in Corsica won een 124 rally niet alleen de race, maar kwamen de vier wagens kort na elkaar over de eindmeet. Volgend jaar willen we nog beter doen en met onze Cup op internationaal niveau blijven schitteren in het ERC. Voor elke race zullen we een eigen Abarth-zone met eigen hospitality voorzien, waar Scorpion-bestuurders en -fans elkaar kunnen ontmoeten. Sterker nog, we zullen de teams realtime ondersteuning bieden dankzij onze onderdelenservice tijdens de race en hulp van onze technische medewerkers", aldus Luca Napolitano, hoofd van EMEA Fiat & Abarth Brands, over het nieuwe seizoen. "De autosport heeft altijd al deel uitgemaakt van de identiteit van Abarth en belichaamt zijn waarden. Door te racen kunnen we deze band met de geschiedenis en toekomst van Abarth versterken. Meer zelfs, zo kunnen we technische innovaties en nieuwe technologieën uittesten onder de moeilijkste ontwikkelingsomstandigheden, zodat ze in gewone productiemodellen kunnen worden toegepast. We willen onze klanten immers almaar betrouwbaardere producten aanbieden met almaar betere prestaties", gaat Luca Napolitano verder.

    Na twee jaar racen heeft de Abarth 124 rally al 50 overwinningen in de R-GT-klasse op zijn palmares staan. Dat maakt van hem de onbetwiste koning van de GT-wagens. Deze titel dankt hij aan een indrukwekkende reeks successen op het terrein, vaak in combinatie met een uitstekende plaats in het algemeen klassement. Sterker nog, de Abarth 124 rally maakt niet alleen het kampioenschap spectaculairder, hij vergroot ook het aantal deelnemers aan de FIA R-GT Cup (in de praktijk het wereldkampioenschap GT). Dit werd gewonnen door de Abarth 124 rally, met name door de Fransmannen Raphaël Astier en Frédéric Vauclare van Milano Racing Team.

    Er zijn zeer aanlokkelijke prijzen te winnen: € 12.000 voor de winnaar in de R-GT-klasse van elke race, € 10.000 voor de tweede plaats, € 8.000 voor de derde en € 4.000 voor de vierde. Voor de Trophy-winnaar is er de hoofdprijs van € 30.000.

    Het volledige reglement van de Abarth Rally Cup 2019 wordt later bekendgemaakt.

    De Abarth Rally Cup 2019 wordt gereden in het kader van het FIA-ERC, het Europese Rallykampioenschap, dat wordt gesponsord door televisiezender Eurosport. Zo kunnen de deelnemers op een grote zichtbaarheid rekenen. De teams en piloten die deelnemen aan de Cup zullen tijdens de races worden ondersteund door Abarth zelf. Ook zijn er in het "Scorpion-dorp" onderhoudsposten voor privéteams, een hospitality-zone en een Abarth-oplegger met wisselstukken. Naast de Abarth Rally Cup zal de auto ook kunnen deelnemen aan alle FIA-races en nationale kampioenschappen waar de R-GT-klasse toegelaten is. Zo kunnen de piloten en teams hun investering optimaliseren, door mee te dingen naar de royale Cup-prijzen en, in hetzelfde seizoen, ook deel te nemen aan andere nationale en internationale kampioenschappen.

    De Cup zal ook spectaculair amusement en spanning bieden voor Scorpion-fans die naar de rally's komen. Verder kunnen Abarth-fans er hun passie voor Abarth uitleven door een praatje te maken met de piloten, naast hen te zitten tijdens de raceweekends en door een proefrit te maken met de productieauto's die hiervoor ieder weekend worden voorzien - met andere woorden, door de prestaties van de auto's zelf te ondervinden en door van dichtbij te zien hoe technologie zijn weg vindt van raceauto's naar productieauto's. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe Abarth 124 GT. Deze speciale serie combineert de spanning die enkel een echte roadster kan bieden, met de elegante lijnen van een coupé, dankzij een lichte, veilige, hightech hardtop, de enige hardtop uit koolstofvezel op de markt, zoals die van de rallyversie.

    *Mits goedkeuring door FIA WMSC 

     

    Brussel, 12 december 2018

     

    dernières vidéos

    recherche avancée

    Recherche...

    De
    Pour
    Recherche

    Images


    Download