10 septembre 2018

Het nieuwe Abarth 595-gamma : prestaties en stijl

  • Berline of cabriolet, het gamma telt vier afwerkingsniveaus alsook vermogensniveaus : 595, 595 Pista, 595 Turismo en 595 Competizione alsook de exclusieve speciale serie 695 Rivale.
  • Het prestatieaspect komt tot uiting in de legendarische Record Monza-uitlaat, die standaard wordt aangeboden op de Competizione- en Pista-modellen, die vanaf nu beschikt over een actieve klep, die wordt geactiveerd met de Sport-toets op het dashboard voor een nieuwe, nog indrukwekkendere motorsound.
  • De nieuwe kleur «Verde Adrenalina » debuteert op de versies 595 Competizione en 595 Pista.
  • De 595 Turismo geeft een perfecte interpretatie van de Abarth-stijl ten beste door zich standaard de nieuwe koetswerkkleur «Grigio Asfalto », lederen zetels en het Urban Pack aan te meten.
  • Het 595-gamma wordt uitgerust met de krachtige 1.4 T-jet-motor in vier vermogensniveaus van 145 tot 180 pk, die stuk voor stuk aan de Euro 6D TEMP-normen voldoen.
  • De versies 595 Pista, 595 Competizione en 595 Turismo beschikken standaard over de Uconnect™-radio met 7"-aanraakscherm en Uconnect Live-Services.
  • Het merk met de Schorpioen introduceert het nieuwe Abarth 595-gamma, dat de evolutie van zijn meest iconische model belichaamt. De geavanceerde technologie en zorg voor details komen samen in een model dat de twee persoonlijkheden van het merk - prestaties en stijl - meer dan ooit verenigt. De vier versies van het nieuwe 595-gamma tonen zich compact, licht en wendbaar, maar vooral ongeëvenaard qua personaliseringsmogelijkheden. De 595 is een succesgamma, dat er vandaag nieuwe troeven bij krijgt om de typische nuances van het Abarth-karakter nog beter te vatten. 

    Zowel de berline als de cabriolet bieden de keuze tussen vier versies van de 595 en een speciale serie - 595, 595 Pista, 595 Turismo, 595 Competizione en 695 Rivale - en tussen verschillende vermogens van 145 tot 180 pk, die allemaal aan de Euro 6D-TEMP-normen voldoen om een antwoord te bieden op alle wensen van klanten.

    Qua techniek en prestaties weten vooral de 595 Competizione en de 595 Pista zich te onderscheiden, met als voornaamste nieuwigheid de nieuwe Active Record Monza-uitlaat, die nu standaard wordt aangeboden op beide versies en die voortaan kan bogen op een actieve klep, die wordt bediend met de Sport-toets. Wanneer de bestuurder op de Sport-toets drukt, gaat de uitlaatklep open en geeft de motor een diepere en indrukwekkendere sound ten beste. De bestuurder krijgt dus de keuze tussen een meer geraffineerde motorklank en een gespierdere en sportievere toets die perfect beantwoordt aan wat klanten van Abarth verwachten.

    Terwijl de 595 Competizione wat radicaler is en werd ontwikkeld voor klanten die houden van prestaties en compromisloze sportwagens, legt de 595 Turismo eerder de stijl en het comfort van een typische Italiaanse GT aan de dag. Abarth besteedde ook heel wat aandacht aan de details met interieurs in hoogwaardig leder en een Urban Pack met lichtsensor, regensensor en parkeersensoren.

    De unieke en toch betaalbare 595 fungeert als het instapmodel van Abarth. Hij biedt alle standaarduitrusting die klanten nodig hebben om te genieten van het sensationele rijplezier waarvoor de creaties van het merk met de Schorpioen bekend staan. Zo beschikt de 595 al over het afgeplatte stuurwiel met 'dradenkruis'-inzetstukken in het midden en een Sport-toets die in dit geval het maximale koppel en de afstelling van de stuurbekrachtiging en het gaspedaal wijzigt.

    Ook het remsysteem is typisch voor Abarth en verzekert een compromisloze veiligheid dankzij geventileerde schijfremmen van 284 millimeter vooraan en 240 millimeter achteraan. De 595 Pista is een speciale reeks die werd uitgerust met tal van prestatiegerichte voorzieningen, zoals het telemetriesysteem van Abarth om op elk moment de prestaties in kaart te brengen, en de Koni-achterwielophanging met frequentiegestuurde selectieve schokdemping (Frequency Selective Damping, FSD) om de rijervaring te optimaliseren en in alle veiligheid een onovertroffen wegligging, rijgedrag en stabiliteit te verzekeren.

    Een gamma, twee persoonlijkheden : Prestaties en stijl

    Alle modellen in het Abarth 595-gamma onderscheiden zich door specifieke uitrusting, die nauwgezet werd geselecteerd om hun sportieve karakter en prestatieniveau een boost te geven. Zo werd de neus hertekend om plaats te maken voor een veel grotere luchthapper voor een beter warmtebeheer onder de motorkap en een 18 procent hoger koelvermogen. De prestaties en soepelheid van de motor werden dus verbeterd, zelfs bij een extremere raceafstelling. De achterbumper kreeg dan weer een vrij uitgesproken diffuser. Om zijn look te versterken, werden er ook voor elk afwerkingsniveau specifieke inzetstukken voor de bumpers ontworpen. Ze zijn uitgevoerd in matzwart voor de 595, in bijpassende koetswerkkleur voor de 595 Turismo en in de afwerking Tar Cold Grey voor de 595 Competizione. Alle modellen zijn standaard uitgerust met polyellipsvormige koplampen en leddagrijlichten. Xenonkoplampen staan echter op de optielijst. Het nieuwe, afgeplatte stuurwiel met 'dradenkruis'-inzet werd ontworpen om een doeltreffende en sportieve stijl te verzekeren. Dat komt het meest tot uiting in het standaardstuur, dat net als andere opvallende interieurdetails van de Competizione-versie is vervaardigd uit technische materialen zoals carbon en Alcantara®. De dashboardafwerking, van oudsher een van de meest iconische elementen van de 595, werd voor elke versie gepersonaliseerd. Het is uitgevoerd in koetswerkkleur op de 595, mat grijs op de 595 Turismo en Tar Cold Grey op de 595 Competizione. Het instrumentenbord oogt sportief en is perfect afleesbaar. De verklikker van de turbodruk is voortaan wit om hem beter zichtbaar te maken.

    Abarth 595 Competizione

    De Abarth 595 Competizione is het toppunt van prestaties. Hij levert 180 pk, beschikt over de nieuwe Active Record Monza -uitlaat en kan op verzoek als enige auto in zijn segment worden uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel (Abarth D.A.M.). Deze exclusieve technische voorziening steunt rechtstreeks op de ervaring die Abarth met de 695 Biposto heeft opgedaan. Het mechanische sperdifferentieel benut het volledige potentieel van de auto en verbetert de tractie in snelle rijomstandigheden. Het verzekert een uitstekende koppeloverdracht tussen de voorwielen wanneer een van beide minder grip heeft (een typisch voorbeeld is het verschil in snelheid bij het uitkomen van bochten met een hoge laterale belasting). Zo kan de auto zijn racelijn nog nauwkeuriger aanhouden, met een hogere efficiëntie op het circuit als resultaat.

    De 595 Competizione is uitgerust met comfortabele en goed steunende 'Abarth Corsa by Sabelt'-kuipjes. Zo wordt de sprint van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden een waar genoegen, terwijl de ruim bemeten, geperforeerde Brembo-schijven van 305 mm samenwerken met vaste, eendelige aluminium remklauwen met vier zuigers - standaard in het rood, optioneel in het grijs, zwart of geel. De wegligging, het rijgedrag en de stabiliteit worden verzekerd door de standaard gemonteerde Koni FSD-schokdempers (Frequency Selective Damping) vooraan en achteraan, die vooral op bochtige circuits en in haarspeldbochten het verschil maken.

    De Sport-toets kan worden gebruikt om diverse parameters van de auto in te stellen, zoals de koppelontplooiing en de afstelling van de stuurbekrachtiging voor een directer gevoel en minder opdringerige tussenkomsten van de elektronica. Ook activeert hij de Active Record Monza-uitlaat. Bovendien past het systeem de motorrespons op het gaspedaal aan om een snellere respons te garanderen, terwijl het tft-instrumentenbord overschakelt naar de raceconfiguratie in perfecte Abarth-stijl. De technische inhoud wordt ook bevestigd in de look van de auto. De speciale nieuwe kleur 'Adrenalina Green' kan worden gecombineerd met een zwart dak om de sportieve roeping van de 595 Competizione in de verf te zetten. Rode of gele veiligheidsgordels voor een authentieke racetoets zijn op verzoek verkrijgbaar. De frontsplitter in koolstofvezel kan vanaf november worden besteld.

    Abarth 595 Turismo

    De Abarth 595 Turismo is ontworpen voor bestuurders die comfort en stijl willen verenigen met een uiterst performante wagen. In het vooronder schuilt een motor met 165 pk, die de auto een verhouding
    vermogen/gewicht van 6,3 kg/pk geeft en de sprint van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden afhaspelt. Binnenin is hij vakkundig afgewerkt met een aantrekkelijke bekleding in Abarth-leder, de perfecte aanvulling voor de elegante stijl van de 595 Turismo.

    De kleur van de zetels komt ook terug op de deurpanelen.

    Bovendien beantwoordt deze versie aan de wensen van klanten die functionaliteit en veiligheid zoeken: het nieuwe Urban Pack omvat namelijk parkeersensoren, een regensensor en een lichtsensor om dagelijkse ritten eenvoudiger en comfortabeler te maken. 

    De exclusieve matte koetswerkkleur Grigio Asfalto bekrachtigt de stijl en bijzonder coole look van de 595 Turismo. De geavanceerde, hoogtechnologische frontsplitter in koolstofvezel en de buitenspiegelkappen met dezelfde afwerking zijn op verzoek leverbaar. Aan vermeldenswaardige technische voorzieningen is er alvast geen gebrek: kijk maar naar de Koni FSK-schokdempers achteraan en de 17" lichtmetalen velgen Granturismo met groter ventilatieoppervlak om warmte beter af te voeren en zo meer constante remprestaties te leveren. Andere bijzonderheden van de Abarth 595 Turismo zijn de afwerking en buitenspiegelkappen in gesatineerd chroom. De achterzijruiten zijn donker getint voor een extra stijlvolle toets.

    Al deze elementen benadrukken de sportieve inborst van de 595 Turismo en dragen bij tot een ongeëvenaarde rijervaring in typisch Italiaanse Granturismo-traditie. Een evenwichtige afstelling die de sportiviteit en luxe op de best mogelijke manier combineert.

    Abarth 595 Pista

    De prestatiegerichte 595 Pista met 160 pk richt zich tot jongere bestuurders en biedt tal van personaliseringsmogelijkheden. Net als de Competizione is de 595 Pista standaard uitgerust met de nieuwe, iconische Active Record Monza-uitlaat om hulde te brengen aan zijn racekarakter. Bovendien is hij voorzien van Apple CarPlay, Google Android Auto™ en Uconnect™ 7", een snel platform met hogeresolutiescherm, navigatiesysteem en een digitale DAB-radio. Ook het geïntegreerde telemetriesysteem van Abarth is aanwezig: dat meet de prestaties op elk van de circuits die op het systeem worden geladen om de rondetijden te analyseren, de rijtechnieken te bestuderen en na te gaan wat er nog beter kan. Het systeem laat zich ook personaliseren en biedt de mogelijkheid om nieuwe circuits op te nemen en op te slaan om later de prestaties te vergelijken. Met de voorgeprogrammeerde Points Of Interest (Officine Abarth en andere belangrijke plaatsen voor het merk) kan elke eigenaar voortaan speciale badges verzamelen. En uiteraard kunnen de resultaten en vooruitgang worden gedeeld via de sociale netwerkpagina's.

    Abarth 595 

    De Abarth 595 is al 55 jaar lang het icoon bij uitstek van het merk: in de jaren zestig was hij een instant succes door zijn prestaties, die in die tijd buitengewoon waren voor zo'n kleine auto. Toen hij zijn levensverhaal vertelde, zei Carlo Abarth altijd dat "motoren, auto's, races, autopassie en snelheid als een 'ziekte' waren, een fantastische gekte die liefhebbers aanzette om alsmaar sneller te gaan met een alsmaar meer geperfectioneerde mechaniek." Die woorden staan ook vandaag nog in het handvest van Abarth en geven aan hoe prestaties zoeken meer nog dan een passie een echte levensstijl is. De Abarth 595 is het betaalbare model dat bestuurders uitnodigt om het tuningconcept te omarmen en zich te laten verleiden door een auto die sensationele prestaties verenigt met een onmiskenbare stijl. Voorzieningen zoals de neus met ruim bemeten luchthapper, de achterbumper met uitgesproken diffuser, de 16" lichtmetalen velgen en het racedashboard bevestigen de look die sterke sensaties belooft. De 1.4 T-jet met 145 pk vervult die belofte.

    Abarth 695 Rivale

    De Abarth 695 Rivale is de speciale editie ontworpen in samenwerking met Riva, de wereldbefaamde bouwer van iconische Italiaanse jachten. Het is de meest gesofistikeerde van alle Abarth-creaties en de perfecte mix van elegantie en prestaties.

    De hoogwaardige materialen en supersportwagenprestaties maken deze 695 Rivale uniek.

    De Abarth 695 Rivale is verkrijgbaar in twee koetswerkversies - berline en cabriolet - en onderscheidt zich door zijn exclusieve, tweekleurige koetswerk in Riva Evening Blue en Shark Grey met twee heerlijke aquamarijne strepen die over de gordellijn lopen en verwijzen naar de 'schoonheidslijn' op de romp van een jacht. De 695 Rivale heeft als doel om de traditionele waarden van Abarth te overstijgen door zich de unieke uitstraling van Riva aan te meten en zo in te spelen op de vraag naar sensationele prestaties, die worden verzekerd door de 1.4 T-jet-motor met 180 pk en de elegantie en het raffinement van de luxeklasse. Zijn stijl is geïnspireerd door de Riva '56 Rivale' open, een van de elegantste en snelste jachten die de scheepswerf van Sarnico ooit heeft gebouwd.

    Het interieur verwelkomt de inzittenden met een warm dashboard in mahoniehout, dat duidelijk inspiratie put uit de scheepswereld. Hout, het natuurlijkste van alle materialen, gaat hand in hand met hypergeavanceerde technologie om tot een uitzonderlijk resultaat te komen, net als bij de Riva-jachten. Behalve het dashboard met esdoorninleg, omvat de versie met mahoniehout (optie) ook een speciaal stuur in blauw en zwart leder, een stuurnaaf in mahoniehout, een blauwe lederen bekleding voor het instrumentenbord en een versnellingspookknop en drempelplaat in mahonie. Die unieke eigenschappen maken de Abarth 695 Rivale onmiddellijk tot een klassieker, die niet misstaat in het elitaire Abarth Register, dat enkel de meest exclusieve auto's met (technische of historische) verzamelwaarde bevat.

    Nieuwe Active Record Monza-uitlaat

    Vanuit prestatieoogpunt is de opwindendste nieuwigheid de nieuwe Record Monza-uitlaat.

    De recentste ontwikkeling, die debuteert op het nieuwe 595-gamma, is de actieve klep, die met de Sport-toets op het dashboard wordt geactiveerd. Vroeger ging de uitlaatklep open onder invloed van de uitlaatgasdruk, maar voortaan kan de klep actief worden bediend en krijgt de bestuurder de keuze tussen een verfijnde 'gentleman driver'-klank of een meer opvallende, sportievere Abarth-sound. De nieuwe Active Record Monza -uitlaat is standaard op de 595 Competizione en 595 Pista en zijn krachtige, assertieve brulklank is te danken aan een onberispelijke combinatie van technologie en design. Bovendien draagt de nieuwe Record Monza Attivo-uitlaat ook bij tot een andere doelstelling door het Abarth 595-gamma te helpen om aan de Euro 6d Temp-normen te voldoen.

    Deze technische voorziening sluit zich aan bij de meest authentieke Abarth-traditie, die het werk en het vernuft van Carlo Abarth laat voortbestaan. Carlo Abarth, die in 1908 werd geboren in Wenen, lag aan de basis van een nooit gezien succes in de autosport, dankzij zijn totale toewijding aan motoren en zijn uitzonderlijke talent, enthousiasme en vernuft. In 1949, nadat hij heel wat zeges in motorraces op zijn naam had geschreven, richtte hij Abarth & C. op en had hij het briljante idee om zijn raceactiviteiten aan te vullen met producten voor het grote publiek. Hij begon zijn befaamde tuningkits voor productiemodellen te maken om hun vermogen, topsnelheid en acceleraties te verbeteren.

    Het hart van deze kits waren de uitlaatsystemen, die doorheen de jaren een waar icoon van Abarth-stijl zijn geworden. Door voort te bouwen op de ervaring die hij tijdens de voorgaande jaren had opgedaan met motoren, waren de uitlaatsystemen van Abarth altijd technologische meesterwerken. De eerste prototypes hadden een centrale pijp met een doorlopende sectie en zijsecties uit glasvezel. De diafragma's werden verwijderd om de compressie van de gassen te minimaliseren. Een eenvoudige maar innovatieve oplossing die aanzienlijke prestatievoordelen combineerde met een onmiskenbare, volle en diepe sound.

    Sinds hij werd geïntroduceerd, vierde de Record Monza-uitlaat het acceleratierecord over de 400 meter dat Carlo Abarth in 1965 op 57-jarige neerzette op het historische Italiaanse circuit.

    Motoren en transmissie 

    Het nieuwe Abarth 595-gamma is uitgerust met een 1.4 T-jet-motor, verkrijgbaar in vier vermogensniveaus. De Abarth 595 levert 145 pk, een vermogen dat stijgt tot 160 pk voor de Pista 160 en 165 voor de Abarth 595 Turismo. De 595 Competizione met zijn 180 pk is tot slot de ideale auto voor klanten die raceadrenaline zoeken, zowel op het vlak van prestaties als qua technische inhoud. Alle motoren voldoen aan Euro 6d Temp-normen Standaard zijn alle versies van de 1.4 T-jet-motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, al kunnen ze tegen meerprijs ook worden uitgerust met een gerobotiseerde, sequentiële Abarth-transmissie met schakelhendels.

    Infotainment

    De 595 is uitgerust met Uconnect™ 5" Radio met aanraakscherm en Uconnect Live diensten (eveneens met ingebouwde navigator en DAB op aanvraag). Het systeem Uconnect™ 7" HD, standaard op de 595 Pista, 595 Turismo en 595 Competizione is een snel platform, compleet met hogeresolutiescherm en een digitale DAB-radio.

    Apple CarPlay™ en Google Android Auto - algemeen beschouwd als de beste mirroring-oplossingen voor Apple iOS en Android - worden als optie verkrijgbaar op Uconnect 7". Zo genieten klanten een snelle en eenvoudige toegang tot alle functies en inhoud op de smartphone via het aanraakscherm van de nieuwe Abarth 595.

    En tot slot wordt het geavanceerde en krachtige BeatsAudio™-systeem met zeven luidsprekers gelanceerd, dat ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij de meest veeleisende muziekliefhebbers. Het BeatsAudio™-systeem, dat werd ontwikkeld in samenwerking met Beats by Dr. Dre, kan schermen met een indrukwekkend totaal vermogen van 480 watt en beschikt over een digitale achtkanaalsversterker met geavanceerd equalizeralgoritme dat het volledige klankspectrum kan weergeven zoals de artiest het ervaart tijdens de studio-opname.

    Het soundsysteem Beats Audio™ heeft twee koepelvormige tweeters in de voorstijlen, twee midwoofers van 165 mm in de voordeuren, twee full-range luidsprekers van 165 mm in de achterzijpanelen en een subwoofer van 200 mm in de reservewieluitsparing in het midden van de koffer.

    Het nieuw gamma Abarth 2019 is vanaf heden beschikbaar bij de officiële distributeurs van het merk in België en het Groothertogdom Luxemburg.

     

    Brussel, 10 september 2018

     

    dernières vidéos

    recherche avancée

    Recherche...

    De
    Pour
    Recherche

    Images


    Download