30 novembre 2018

Accademia di Guida: De geheimen van Alfa Romeo’s weggedrag

  • De geheimen van het befaamde rijgedrag van Alfa Romeo worden voor het eerst uit de doeken gedaan tijdens een origineel evenement dat technische workshops combineert met specifieke rijsessies op het testcircuit van Balocco.
  • Deelnemers kunnen kennismaken met de meest innovatieve en exclusieve technologische oplossingen die de rijervaring aan boord van de nieuwe Alfa Romeo-generatie nog sensationeler maken.
  • Focus op de vierwielaandrijving met Q4-technologie, ontworpen voor een realtime beheer van de grip op de weg, en op het geïntegreerde remsysteem, dat de remafstanden op elke ondergrond gevoelig inkort.
  • We hebben het ook over 'Torque Vectoring', voor een onklopbare tractiecontrole, en over de exclusieve architectuur van de AlfaLink™-ophanging voor een superieur weggedrag, mede dankzij de onberispelijke gewichtsverdeling en de uitmuntende verhouding gewicht/vermogen.
  • Alfa Romeo onthult voor het eerst de ingrediënten van zijn befaamde rijgedrag tijdens vier diepgaande technische workshops en circuitsessies die doelbewust werden bestudeerd om de technologische oplossingen van Alfa Romeo te testen. De onconventionele tests werden uitgevoerd in het Testcentrum van de FCA-groep in Balocco, waar ingenieurs de meest innovatieve technologische oplossingen aan de tand voelen om de sportberline Giulia en de luxe-SUV Stelvio een nog sensationeler rijgedrag te geven, zelfs in de krachtigste Quadrifoglio-versies.
    Belangrijk om weten is dat de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio, de twee meest geavanceerde Alfa Romeo-ontwerpen van het moment, als eerste konden rekenen op deze geavanceerde systemen, die later hun weg zullen vinden naar de rest van het gamma. Die 'top-down'-benadering is een unicum in de autosector, maar staat centraal in de filosofie van Alfa Romeo: een unieke formule die nergens ter wereld wordt geëvenaard en die in elk van zijn creaties de juiste balans van Italiaans design, hypergeavanceerde motoren, een onberispelijke gewichtsverdeling, unieke technische oplossingen en een uitstekende verhouding gewicht/vermogen verenigt.

    Wie plaatsneemt in de Giulia of Stelvio treedt binnen in een nieuwe dimensie, waar alle mechanische meesterwerken zijn toegespitst op de bestuurder met al zijn emoties en zijn verlangen naar sensationele rijervaringen.  Dat principe uit zich in de nauwkeurige stuurinrichting, het responsieve gaspedaal en de onmiddellijke reacties van de transmissie en remmen. En dan hebben we het nog niet over de keuze tussen achter- en vierwielaandrijving, die veel meer is dan een ode aan de meest authentieke wortels van de Alfa Romeo-legende: het is ook een technische oplossing die uitzonderlijke prestaties en een ongekend rijplezier verzekert. Dat alles draagt bij tot de adembenemende rijervaring waarmee elke Alfa Romeo zelfs de meest ervaren en doorgewinterde piloot weet te verrassen.

    De sessies om mensen te laten kennismaken met het befaamde rijgedrag van Alfa Romeo bestaan uit vier workshops over onder meer de graad van innovatie van de vierwielaandrijving met Q4-technologie. Die technologie werd ontworpen om de tractie op reactieve en voorspellende wijze te controleren en om het allerhoogste niveau van prestaties, efficiëntie en veiligheid te verzekeren. In een notendop: het Q4-systeem van Alfa Romeo biedt alle voordelen van vierwielaandrijving, plus het lage brandstofverbruik, de responsieve prestaties en al het rijplezier van een auto met achterwielaandrijving. Modellen met Q4-vierwielaandrijving kunnen ook worden uitgerust met een mechanisch zelfsperrend Q2-achterdifferentieel, dat tevens als optie verkrijgbaar is op achterwielaangedreven modellen. Het zelfsperrende achterdifferentieel benadrukt het wendbare en sportieve karakter van de auto, en verzekert een onberispelijke tractie voor een onvergetelijke rijervaring.

    Het evenement zal ook stilstaan bij een ander exclusief Alfa Romeo-systeem: het geïntegreerde remsysteem (IBS). Dat elektromechanische systeem combineert een stabiliteitscontrole met een traditionele servorem voor een onmiddellijke remrespons, kortere remafstanden en een aanzienlijke bijdrage tot de gewichtsdaling. Het remsysteem is ook verkrijgbaar met koolstofkeramische schijfremmen op de Quadrifoglio-versies.

    Er is ook heel wat interesse in het Alfa™ Active Torque Vectoring-systeem, een hoogtechnologische voorziening die sportwagens in staat stelt om hun maximale prestaties te leveren. Meer in detail: de twee koppelingen in het achterdifferentieel maken het mogelijk om de koppelontplooiing naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Het koppel wordt dus doeltreffender overgebracht op het wegdek, zelfs wanneer de auto tot het uiterste wordt gedreven. Zo toont de wagen zich op elk moment veilig en leuk, zonder dat de stabiliteitscontrole al te intrusief tussenbeide moet komen. Zoals alle andere actieve controlesystemen, wordt Alfa™ Romeo Active Torque Vectoring gecontroleerd door het Chassis Domain Control-systeem. Deze unieke centrale sturing, waarvoor Alfa Romeo zelf de algoritmen uitwerkte, beheert alle elektronische rijhulpsystemen op harmonieuze wijze en in real time om zo een uitzonderlijk natuurlijk, instinctief en veilig rijgedrag te creëren.

    Tot slot belichten de vier workshops de geavanceerde ophangingssystemen, de meest geëvolueerde in hun segment dankzij het exclusieve Alfa™ Link-systeem: voor de voorwielen werd een ophanging met dubbele driehoeken en semivirtuele stuuras (een exclusiviteit van Alfa Romeo) gekozen die het filterende effect optimaliseert en de bestuurder sneller en nauwkeuriger laat sturen. Achteraan werd een multi-linkoplossing gekozen met 4,5 armen - een patent van Alfa Romeo - dat een beter rijgedrag combineert met een uitmuntend comfort. Dat ophangingsschema zorgt voor een erg stijve demping in de bochten en een uiterst soepel rijgedrag op rechte stukken. Op verzoek is ook de actieve ophanging Alfa™ Active Suspension verkrijgbaar, met een elektronisch gestuurde schokdemping die zich voortdurend aanpast aan de rijomstandigheden en de bestuurder de keuze biedt tussen een meer prestatiegerichte en comfortgerichte schokdemping. Nog een belangrijke factor in het superieure rijplezier is de onberispelijke gewichtsverdeling over de twee assen en de uitstekende verhouding gewicht/vermogen, die voortvloeit uit het gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel voor de aandrijfas van alle versies.

     

    Brussel, 30 november 2018

     

    dernières vidéos

    recherche avancée

    Recherche...

    De
    Pour
    Recherche

    Images


    Download